2013. június 5., szerda

Samsung porszívó

Saját hűséges porszívónk beadta a kulcsot.


 10. éve hogy rendbe tartja a házat, autót, és korábban voltak gyötrelmesebb feladatok is a lakásfelújításoknál.. De most elkezdett üvölteni. Ismét. Tavaly már egyszer megküzdöttem a feladattal, szétszedtem darabokra, és egyértelmű volt, hogy a csapágyak adták meg magukat. De miért is szedek szét egy ilyen porszívót, amikor 20 ezerért újat lehet kapni, minden tartozékkal. Azért mert ha lehet spórolok, aztán meg kihívás, és ha sikerül megjavítani örülök, hogy megy a régi :)

Eltávolítva a fedlap
Alkatrészekből mindig a minőségit szoktam beszerezni, tartom annyira a munkámat, hogy nem rakok össze szedett-vedett cuccokkal és silány anyagokkal semmit,ezért amikor csapágyaztam korábban a motorját, japán KOYO csapágyakat vettem hozzá. SKF-et nem fizetem meg, itt már a név csak aminél a 2x szorzó bejátszik... Akkor azt hittem még egy pár évig szolgálni fog megint a gép, de tévedtem. Hol hibáztam? Később kiderül..

Innen jö a 120 db-es hangnyomás


Ezt a porszívó motort úgy gyártják, hogy gyakorlatilag hiba esetén cserélni kell, javításra ne legyen esély. Elsőre ezek a dolgok nagyon felszoktak bosszantani, de most speciel ebben az esetben bebizonyosodott, miért indokolt ezt így csinálni, és miért kell egy év múlva, újra hozzányúlnom ugyan ahhoz a részegységhez.






Ez a porszívó alapvetően két fő részegységből épül fel: a motorból (típusszáma: VCM-K40HU), amin egy "turbina" lapát van, és egy a motor teljesítményét szabályzó elektronika, ami fázishasításos elven szabályozza a motor teljesítményét. A motor oldalára egy hővédő termosztát van felszerelve, ez túlmelegedés esetén megszakítja az áramkört, amíg vissza nem hűl a motor a biztonságos üzemi hőmérsékletre. 

Motor szabályzó elektronika

Az első szétszedés alkalmával nagyon megszenvedtem, az örökre vasalás módszere miatt, amit a Samsung kitalált. Csak hasonló perverz kitartású embereknek javaslom, hogy essenek neki saját ilyen gépüknek :)

Mi kell a javításhoz ?
Többnyire a képen látható szerszámok, a kritikus részeknél amiknek egy rendes műhelyben lennie kell, köszörű, oszlopos fúró, satupad, satu. Ezek nélkül tényleg nincs értelme belekezdeni









Az alábbi képen jól látszik a turbinakerék lezárására használt fedőkúp rögzítése. Simán egy célszerszámmal (olyasmi mint egy pontozó) három irányból egyszerre van ráperemezve a motor testére a fedőkúp. Ennek a kötésnek az oldásához egy kombi fogó pont tökéletes. Vigyázni kell viszont, hogy a lemezt ne hajtsuk túl, mert akkor megnyúlik az anyag.


Az álló rész műanyag, a forgórész, egy nagyon vékony alulemezből készített turbina lapát. A motor tengelyére egy csillapított csatlakozással van rögzítve ami az indításkor engedi a lapátot megcsúszni, hogy a tehetetlensége miatt a felpörgéskor kisseb erők érjék, és ne deformálódjon. A szétszerelés legkritikusabb része ez. Az első szétszereléskor, a motor tengelyén lévő anyát nem tudtam leoldani. A létező összes általam ismert fortélyt bevetettem, de lényegében semmi hatása nem volt. A motort csak felülről ebből az irányból lehet megbontani, ha ezen nem jutok túl, nincs tovább.


A sok herce hurca vége az lett, hogy minimálisan sikerült megdeformálni a lapátot.. Amikor már nem volt több ötletem, és minden veszni látszott, egylapra tettem mindent. Satupadra raktam a motort, és a hatlapfejű anyát bepontoztam a legvastagabb részen. egy 3 mm-es fúróheggyel oszlopos fúróval megfurtam az anyát, majd módszeresen lefejtettem a tengelyről. Félő volt, hogy a tengelyen lévő meneteket megsértem, de nem volt mit tenni. Nagy meglepetésemre az anyának legalább a 60-70 %-át le kellett bányásszam, mire sikerült teljesen leütni a tengelyről. Ekkor értettem meg miért nem tudtam levenni az anyát. Először is mert balmenetes volt :) bár éltem a gyanuperrel, és próbálkoztam arra is, nem jött le. Az igazi titok az oldhatatlen csavarragasztó volt a tengelyen, leginkább a loctite gyárt ilyet, és mint ahogy itt is kiderült, értenek hozzá..

Végre sikerült levenni a lapátot jöhet az állórész:

Végre sikerült
 A forgórész kiszerelése egyszerű, a négy csavart a lemezt és a szénkeféket eltávolítva viszonylag könnyen kijön



Kézben a forgórész


Hoppá, ez a csapács már nem csapágy, és finoman fogalmaztunk. Kb egy évet élt, béke golyóira :)

EZMIEZZZ??????

 A másik kritikus rész a csapágy lebányászása a tengelyről. Aki csinált már ilyet tudja, hogy milyen nehéz ezt jól csinálni, aki nem,hát az el fogvele tölteni némi időt. Ez a csapágy szabályosan hozzánött a tengelyhez a hőterhelés miatt. Nem maradt más itt is csak a roncsolás, köszörűvel koptattam le a csapágy közepét tengelyig, sok köszörülés, mégtöbb figyelem, és 1000x ellenőrizni, mit koptatunk.

Fent a helyén az új csapágy

Csapágyakat párba cserélünk, egyet soha, ezt érdemes betartani.

Kezdődhet az összerakás:


Az összerakás a szétszedés fordított sorrendjében zajlik. Ha jól dolgoztunk a végén lesz egy fele olyan hangos, és sokkal jobb teljesítményű porszívónk, mint azelött. Én ilyenkor minden szűrőt kimosok, kiszárítok, új erőre kap a gép.

Szép,szép de elfelejtettünk valamit. Miért kellett megint szétszedni a gépet egy év elteltével ?
 A válasz a turbina kerék deformációjában van. A megbontást nem lehet véghezvinni anélkül, hogy minimálisan ne deformálódjon a turbina kerék, és ez a magas fordulatszám miatt jelentős terhet róhat a csapágyakra, amik emiatt lényegesen gyorsabban kophatnak, kifolyik a bennük lévő kenőanyag, elkezdenek túlmelegedni, megedződnek, a golyók eltörnek, majd kiverődnek.
 Az összeszerelés után ki kéne egyenlíteni, centírozni kéne a lapátot. Mivel ezt egy normál szerviz nem tudja megoldani ezért kell részegységként cserélni a motort ami beszerezhető 16.700 ft-os áfás áron. A csapágyak darabja kb 1000 ft volt, kis rutinnal bő egy óra alatt el lehet végezni a munkát. Most az összeszerelésnél igyekeztem még nagyobb figyelmet fordítani erre a dologra, és eltüntetni az észlelhető deformációkat. Remélem, sikerrel jártam, és legalább 2-3 évig kihúzza még.