2013. május 10., péntek

Autós erősítő

Egy 2x100000000 Wattos :)))) erősítőt kellett megnéznem, mert nem tette rendesen a dolgát, pattogott az egyik oldali hangszóró, és el is némult néha.

 Íme a kiszerelt panel:


A erősítő felépítése jól látható, baloldalon az előerősítő és a hangszínszabályzó van, ezt követi a két végfokozat egymással szemben, majd a kapcsolóüzemű tápegység, végül jobboldalon a hangszóró, és táp csatlakozók, és a biztosíték.
 Az előerősítő rész ritkán szokott elromlani, bár a kapcsolók amivel a különböző hanghatásokból és hidalásakból választhatunk, általában a gagyi kategóriából vannak, itt előfordulhat kontakt hiba. A legnagyobb terhelésnek a tápegység, és a végfokozat van kitéve. A tápegység viseli mindkét végfok terhelését, ezért itt gyakori a hiba, vagy azért, mert az egyik végfok zárlatos lesz és tönkre megy a tápegység is. Ebben az esetben, nem volt gond a tápegységgel, hisz az egyik oldal stabilan ment, és közös a tápjuk. Ilyenkor általában meg kell vizsgálni a hangszóró csatlakozókat, és azok forrasztásait, a végfokozat tranzisztorainak lábainak a forrasztásait, és a végfokozat jel benetét érdemes átmérni osszcilloszkóppal.
 Ezek közül általában valamelyik meghozza az eredményt. 

Átkötések az asztali próbához

Most is meg lett a bűnös a fenti vizsgálatból kiindulva, a végtranzisztorok lábai voltak kiforradva a nyákból.


A forrasztásokon látszik, hogy gyakorlatilag elváltak a tranzisztorok lábaitól. Hogy mi kell ehhez ? Egy jó nagy hőterhelés (bömbölő zene), rossz hűtési körülmények, zárt csomagtartó nyáron a hatvan fokkal, mély ládára szerelt erősítő, hogy a rezgések még tovább rontsák a helyzetet, és egy alul méretezett hűtőborda, ami maga az erősítő háza. Mindkét oldal tranzisztorait, és a tápegységet is átforrasztottam, ezek után szépen szólt tovább a tucccc tuccc...